سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر در هنر معاصر

نمونه سنگ مرمر خام در شرکت مرمرچی


سنگ مرمر چیست؟

یکی از مجلل ترین سنگ های موجود در بازار به منظور ساخت انواع دکور و وسایل از جمله روشویی مرمر، سنگ Onix یا مرمر می باشد. ما در این مقاله معرفی اجمالی از این نوع سنگ زیبا خواهیم داشت تا اطلاعات کاملی را از آن داشته باشید. این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که سنگ مرمر با سنگ مرمریت تفاوت داشته و دو نوع سنگ مختلف می باشند.

سنگ مرمر در دکوراسیون خانه

نام این سنگ برگرفته از کلمه ای یونانی به نام Marmorose است که به معنای درخشان می باشد اما در جهان با نام تجاری اونیکس که به همان معنای شفاف و درخشان است شناخته می شود. در اصل سنگ هایی که به صورت بلور های شفاف هستند و قابلیت عبور نور از خود را دارند مرمر نامیده می شوند. سنگ مرمر دارای جنس شفافی است که به علت عبور دادن نور از خود در بسیاری از دکوراسیون ها می توان از آن استفاده کرد. وجود طرح های طبیعی بسیار زیبا در دل این سنگ سبب می شود محیط اطراف خود را مجلل و بسیار زیبا نماید. این سنگ در طبیعت در مدل ها و انواع گوناگونی قابل استخراج است.

همه چیز درباره سنگ مرمر
نمونه سنگ مرمر کامل در فروشگاه مرمرچی

انواع مدل های سنگ مرمر

این سنگ دارای تنوع بسیار زیادی است که مهم ترین مدل های آن که در ساختمان سازی و وسایل دکوری سنگی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  • مرمر صورتی:بیشتر میزان استخراج این سنگ در کشور هند است و رنگ صورتی آن به همراه رگه هایی از رنگ طلایی و سبز زیبایی خیره کننده ای به آن می دهد.
  • سنگ مرمر سفید:بافت ابر گونه این سنگ و وجود رگه های طلایی در آن یکی از پرطرفدار تریم مدل های سنگ مرمر محسوب می شود که برای ساخت اسلب مرمر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مرمر سبز:از این سنگ در کشور ایران بیشتر برای ساخت ساختمان های مذهبی همچون امام زاده ها و مساجد استفاده می شود. این سنگ دارای رگه های سفید و طلایی می باشد.
  • مرمر قرمز:در کنار رگه های طلایی و سفید رنگ قرمز با تناژ های مختلفی وجود دارد که برای ساخت دکوراسیون داخلی، روشویی سنگ مرمر، چراغ دکوراتیو و… مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مرمر عسلی:دارای ترکیبی از رنگ های قهوه ای و عسلی می باشد که در بین آن ها رگه هایی از رنگ های نارنجی و زرد و یا سفید قابل مشاهده است.
  • مرمر آبی:این مدل از سنگ مرمر در ترکیب با رنگ خاکستری به همراه رگه هایی از ترکیب دو رنگ سفید و طلایی یکی از مجلل ترین مدل های سنگ مرمر می باشد که در ساخت وسایل دکوراتیو مرمر که قیمت های بالایی هم دارند قابل مشاهده می باشد.

نحوه به وجود آمدن سنگ مرمر

این سنگ از دگرگونی سنگ های آهکی بدست می آید که عنصر اصلی آن ها کلسیت نام دارد. با تحت فشار قرار گرفتن سنگ آهک در دمای بسیار بالا دگرگونی در آن حاصل شده و تبدیل به سنگ مرمر می شود. این نوع سنگ در مکان هایی همچون غارها و یا چشمه های آب گرم به وفور یافت می شود. مهم ترین تفاوت این مدل سنگ با دیگر سنگ هایی که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود تولید آن در سطح زمین است. طرح و رنگ های متنوع این سنگ به دلایلی همچون جریانات آب، میزان ناخالصی های درون آن و همچنین میزان کلسیت موجود در خود و دیگر ترکیبات آن یعنی گرافیت، اکسید آهن، میکاس و… می باشد و به همین دلیل از آن می توان برای تولید اسلب مرمر، مصنوعات سنگی، روشویی و دکوراتیو مرمر و… استفاده کرد.

خصوصیات کلی سنگ مرمر

این سنگ جز گران قیمت ترین سنگ های دکوراتیو و ساختمانی محسوب می شود و از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است. به دلیل انجام فرآیند صیقل پذیری این سنگ می توان از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کرد. روشویی مرمر یکی از بارزترین نمونه های مورد استفاده از این سنگ می باشد. از دیگر خصوصیات این سنگ زیبا شکنندگی بالای آن می باشد که به همین علت عموما این سنگ در ابعاد کوچک استخراج می شود. جنس شفاف و ایجاد احساس آرامش با دیدن آن به دلیل وجود طرح و رنگ های روشن از دیگر ویژگی های این سنگ می باشد.

سخن پایانی

در پایان می توان گفت سنگ مرمر یکی از بهترین نوع سنگ است که می توان از ان برای ساخت یک دکوراسیون شیک و عالی استفاده کرد. سنگ مرمر با دوام و کیفیت بالا می تواند نیاز شما به یک دکوراسیون همه چیز تمام را رفع کند.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *